مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

زندگی یعنی آفرینش عشق ، شادی ، مهربانی |
خالق زندگی خود باشیم!

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

در قسمت های گذشته درباره مدرک PMP، مدرک RMP  مفصل صحبت کردم و سعی کردم اطلاعاتی درباره این مدرک ها ارایه بدم که برای شما مفید باشد و به سوالاتی که در ذهن شما است پاسخ داده باشم در این قسمت قصد دارم درباره ی مدرک PMI-SP صحبت کنم پس در ادامه همراه باشید.

 

مدرک PMI-SP

PMI-SP مخفف Scheduling Professional می باشد و کسی که این مدرک را دارد در زمان بندی پروژه ها فرد حرفه ای است و به قواعد و اصول زمانبندی تسلط دارد. مدرک PMI-SP برای کسانی که که در حوزه ی زمانبندی به صورت تخصصی کار می کنند، اهمیت بسیار بالایی دارد. در خارج از کشور اگر افراد در حوزه ی برنامه ریزی و کنترل پروژه بخواهند کار کنند مدرک PMI-SP را داشته باشند امتیاز بالایی به حساب می آید.

مدرک PMI-SP برای افرادی که تصمیم دارند در حوزه ی برنامه ریزی و کنترل پروژه به صورت تخصصی کار کنند و یا برای کار در همین زمینه مهاجرت کنند به کار می آید.

آزمون SP آزمون سختی می باشد و شما باید بر مفاهیم زمانبندی پروژه ها تسلط کامل داشته باشید. در آزمون SP هیچ سوال نرم افزاری از شرکت کنندگان پرسیده نخواهد شد و در دوره ی آمادگی برای آزمون SP هم به آموزش نرم افزاری پرداخته نمی شود. دانستن نرم افزار کمک می کند ولی مزیت نمی باشد.

 

چگونه برای آزمون SP آماده شوید؟

پیشنهاد من این است که ابتدا مدرک PMP را بگیرید و بعد برای مدرک PMI-SP اقدام کنید چون برای آمادگی درآزمون SP باید به تمام حوزه ها از جمله حوزه ی زمان مسلط باشید به عنوان مثال در آزمون SP درباره ی ریسک های مربوط به زمانبندی سوال می شود و این بدین معنی است که شما باید به حوزه ی ریسک هم مسلط باشید پس در یک جمله می توانم بگویم که آزمون SP تنها تمرکز بر حوزه ی زمان نیست.

 

منبع آزمون SP، کتاب PMBOK  و  راهنمای زمانبندی موسسه PMI می باشد. در دوره ی آمادگی برای آزمون SP  مروری به صورت خلاصه بر کتاب PMBOK می شود و بعد راهنمای زمانبندی را پوشش می دهد. دوره ی آمادگیآزمونSP  روزه می باشد بعد این دوره افراد به مطالعه و تست می پردازند و اگر در آزمون های شبیه سازی شده نمره ی خوبی کسب کردند می توانند در آزمون SP شرکت کنند.

نحوه ی ثبت نام در آزمون SP مشابه آزمون PMP می باشد و هزینه ی آزمون SP برای افراد عضو سایت در حدود ۵۲۰ دلار است.

 

آمار دارندگان مدرک PMI-SP

تعداد افرادی که در کل دنیا مدرک SP را دارند زیاد نمی باشد شاید به خاطر سختی آزمون SP و تخصصی بودن آن باشد به همین دلیل است که داشتن مدرک SP خیلی ارزش دارد. تعداد کل افرادی که در دنیا این مدرک را دارند ۱۸۲۳ نفر می باشد که حدود ۱۵ نفر از ایران می باشد.

تغییرات آزمون PMI-SP در سال ۲۰۱۸

راهنمای جدید Scheduling Professional در دست تدوین می باشد و در سال ۲۰۱۹ منتشر می گردد. و بر این اساس در سال ۲۰۱۹ آزمون SP نیز تغییر می یابد. با توجه به اعلام موسسه PMI، تا پایان سال ۲۰۱۸ تغییری در آزمون PMI-SP صورت نمی گیرد و کماکان داوطلبین می توانند با منابع قبلی در آزمون شرکت کنند.

در پست بعدی درباره مدرک ACP در مدیریت پروژه به طور کامل صحبت خواهم کرد.


منبع | kotobzadeh.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی