مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

زندگی یعنی آفرینش عشق ، شادی ، مهربانی |
خالق زندگی خود باشیم!

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

در قسمت های قبلی درباره ی مدارک PMP ، RMP  ، SP  ، ACP ، انواع مدارک اجایل و  مدرک PGMP صحبت کردم. این قسمت قصد دارم درباره ی مدرک PfMP، پیش نیازهای آزمون PfMP، منابع آزمون، اینکه این مدرک برای چه افرادی مناسب است، چطور باید فرم آزمون PfMP پر شود و بسیاری اطلاعات دیگر نیز اطلاعاتی را ارایه کنم با من در ادامه همراه باشید.

مدرک PfMP


مدرکPfMP ( مدیریت حرفه ای پورتفولیو) مخفف Portfolio Management Professionals می باشد و توسط مؤسسه PMI در نیمه ی دوم سال ۲۰۱۴ ارایه شده است.

 تعریف پورتفولیو 


مؤسسه ی PMI پورتفولیو را کل پروژ ها، طرح ها و کارهای عملیاتی می داند که به دنبال اهداف مشخصی از استراتژیک سازمان است . شاید به همین خاطر استفاده از واژه ی ” سبد خرید ” به جای واژه ی پورتفولیو از دیدگاه من مناسب نیست و من همان واژه ی ” پورتفو” را استفاده می کنم.

 

برای اینکه بتوانید دو مفهوم پورتفو و مدیریت پورتفو را درک کنید لازم است با اهداف یا معیارهایی که باعث موفقیت پروژه می شوند همچنین طرح و پورتفوها و آن چیزی که باعث تفاوت دو واژه می شود آشنا شوید.

 

ارایه ی دستاوردهای مصوب پروژه در زمان مقرر شده، هزینه و کیفیت مصوب شده با صرف کردن منابع کمتر و ریسک های کنترل شده همان معیارهای موفقیت پروژه ها می باشد؛ به عبارت دیگر پروژه مطابق با STCQRR انجام شود.

 

تحقق منافع (Benefits) یا ثمرات (Outcomes) طرح، معیارهای موفقیت طرح ها می باشد.

 

سه عنصر بیشینه کردن منافع/ ارزش حاصل از پروژه ها و طرح های داخل پورتفو، هم جهت بودن با اهداف استراتژیک سازمانی و متوازن سازی / بالانس (پروژه ها و طرح های داخل) پورتفو معیارهای موفقیت پورتفو می باشد به همین دلیل است که مدیران پورتفو به دنبال  بهینه ترین ترکیب از پروژه ها و طرح ها را برای رسیدن به ۳ هدف بالا هستند.

مدیران پورتفو، مسئول انتخاب درست که همان اثربخشی (Effectiveness) است می باشند و مدیران پروژه و طرح، مسئول اجرای درست پروژه ها و طرح ها یعنی کارایی (Efficiency)هستند. هم اثربخشی و هم کارایی برای سازمان ها لازم است و باعث بهره وری (Productivity) سازمان ها می شود.

 

پیش نیاز های مدرک PfMP


۱- همه ی افرادی که می خواهند این مدرک را بگیرند باید حداقل ۸ سال سابقه ی کسب و کار حرفه ای ( سابقه ی کار در سازمان ها ) داشته باشند.

۲- افرادی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند باید ۴ سال که برابر با ۶۰۰۰ ساعت می باشد تجربه ی مدیریت پورتفو را داشته باشند.

۳- افرادی که مدرک زیر لیسانس دارند باید ۷ سال که برابر با ۱۰۵۰۰ ساعت می باشد تجربه ی مدیریت پورتفو را داشته باشند.

 

 

هزینه ی آزمون، مدت زمان و تعداد سوالات چقدر است؟


هزینه ی آزمون برای افرادی که عضو سایت PMI هستند ۸۰۰ دلار و برای افرادی که عضو نیستند ۱۰۰۰ دلار می باشد. مدت زمان آزمون ۴ ساعت  و معادل ۲۴۰ دقیقه می باشد. افراد باید در این مدت به ۱۷۰ سوال پاسخ دهند. برای اینکه افراد در آزمون قبول شوند باید استاندارد مدیریت پورتفو (Standard of Portfolio Management) را عمیقاً درک کرده باشند.

 

 

برای اخذ این مدرک با چه مفاهیمی باید آشنا باشم؟


باید دانش و تجربه ی خوبی در استفاده، مدیریت پروژه، طرح و پورتفو داشته باشند و فهم این مفاهیم بسیار اهمیت دارد همچنین آشنا شدن با مفاهیم برنامه ریزی استراتژیک و کارت امتیاز متوازن (Balanced Scorecard) می تواند در قبولی آزمون به افراد شرکت کننده کمک کند.

 

 

منابع و دوره ها برای قبولی آزمون چیست؟


استاندارد مدیریت پورتفولیو (The Standard of Portfolio Management – SPfM )

استاندارد مدیریت طرح  (The Standard of Program Management – SPgM )

استاندارد PMBOK

کتابهای آشنایی با برنامه ریزی استراتژیک به ویژه کارت امتیازی متوازن (Balanced Scorecard)


برای خرید نسخه ی چاپی کتاب

 PMBOK , The Standard of Portfolio Management  ,The Standard of Program Management

با شماره یا ایمیل ذیل در ارتباط باشید.

تماس: 09369248428 ایمیل: neda.eftekhar@outlook.com

 

مدرک PfMP برای چه افرادی مناسب است؟


من اخذ این مدرک را برای افرادی که حداقل ۸ سال سابقه ی کار در محیط های کسب و کار دارند و در نقش های زیر مشغول فعالیت بودند پیشنهاد می کنم:

۱- مدیران عامل سازمانها هم پروژه محور و هم عملیات محور (تولید و خدمات محور)

۲- معاونین مدیر عامل(ستادی و صف) به خصوص معاونت های اجرایی و پروژه ها

۳- مدیران واحدهای عملیاتی مانند مهندسی، تدارکات، ساخت و ….

۴- مدیران واحدهای ستادی مانند سیستم ها و روش ها، IT ، منابع انسانی و ….

۵-مشاورین حوزه مدیریت پورتفو

۶-مدیران پروژه و طرح که به رشد توانمندی خود  علاقه دارند

 

چطور فرم درخواست برای آزمون PfMP را پر کنم؟


برای پر کردن فرم این مدرک بهتر است از افرادی که کاملاً آشنایی دارند بپرسید. قسمت هایی که مربوط به سابقه ی مدیریت پورتفوی می شود را با دقت پر کنید.

۱- در حدود ۵۰۰ کلمه به طور کامل درباره ی هم جهت شدن پورتفوی شما با اهداف استراتژیک سازمان مثل ثمرات (Outcome)، اثرات (Impact)، موفقیت ها و اهدافی (Objectives) که محقق شده اند بنویسید.

۲- در حدود ۵۰۰ کلمه به طور کامل به ۵ سوال که مربوط به ابعاد مختلف پورتفوی شما ( همسویی استراتژیک، حاکمبت پورتفو، عملکرد پورتفو، مدیریت ریسک پورتفو، مدیریت ارتباطات پورتفو می باشد بنویسید.

بعد از اینکه فرم اظهارنامه ی ارسالی شما با مشخصاتی که بالا نوشتید تایید شد می توانید در آزمون ثبت نام کنید.

 

 تعداد دارندگان این مدرک در دنیا و در ایران چقدر می باشد؟


با توجه به اینکه این مدرک جدید می باشد تعداد افرادی که این مدرک ارزشمند را در دنیا و ایران دارند کم هست. تعداد افرادی که  در دنیا تا ۳۱ مارچ سال ۲۰۱۸ این مدرک را اخذ کردند ۵۴۱ نفر می باشد و در ایران هم حدود ۱۰  نفر این مدرک را دارا می باشند.

 

 در پست بعدی درباره ی مدرک PMI-PBA صحبت خواهم کرد.


منبع | kotobzadeh.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۴
Neda Eftekhar

مدرک PFMP

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی