مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

زندگی یعنی آفرینش عشق ، شادی ، مهربانی |
خالق زندگی خود باشیم!

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

در قسمت های قبلی درباره ی مدارک PMP ، RMP  ، SP  ، ACP ، انواع مدارک اجایل، مدرک PGMP و مدرک PfMP صحبت شد و اطلاعات کاملی درباره آن ها ارایه شد در این قسمت تصمیم دارم درباره ی مدرک  PMI-PBA اطلاعاتی را به شما بدهم. با من در ادامه همراه باشید.

 

تحلیل کسب و کار چیست؟


مؤسسه ی PMI واژه ی تحلیل کسب و کار را استفاده از دانش، مهارت ها، ابزارها و تکنیک ها برای  تعیین نیازهای کسب و کار، شناسایی و ارایه راهکارهایی برای رفع نیازها، استخراج، مستندسازی و مدیریت الزامات ذینفعان برای رسیدن به اهداف کسب و کار و پروژه، اجرای موفق محصول و خدمات و نتایج طرح و پروژه می داند.

اگر بخواهم ساده تر بیان کنم می توان تحلیل کسب و کار را مجموعه ای از فعالیت هایی دانست که بتوان نیاز کسب و کار را شناسایی کرد و سپس راهکارهایی همراه استخراج، مستندسازی و مدیریت الزامات ارایه کرد.

 

علت مورد توجه قرار گرفتن بحث تحلیل کسب و کار توسط PMI چیست؟


تحلیل کسب و کار حلقه ی بین پورتفولیو، طرح و پروژه است. مدیر پورتفولیو در هر سازمانی وظیفه دارد که پروژه ها را درست انتخاب کند ( Doing the Right Project) همچنین وظیفه ی مدیر پروژه و طرح است که پروژه ها و طرح ها را درست انجام دهند ( Doing the Project Right )‌.

 

یکی از نقاط ضعفی که در سازمان های مختلف به شخصه مشاهده کردم این بود که پروژه درست تعریف نشده بود به عبارت دیگر اکثر اوقات اول پروژه تعریف می شود و بعد به دنبال مشکل هستند که پروژه ی تعریف شده، مشکل را برطرف کند همین موضوع باعث شده که پروژه های زیادی باشند با اینکه تمام شدند  ولی هنوز به بهره برداری نرسیدند یا زمانی که مشکلی قرار است حل شود از تمام جنبه ها به آن نگاه نمی شود و اولین راه حل که به ذهن رسید همان را اجرا می کنند.

 

تحلیلگر کسب و کار قرار است این خلاء را پوشش دهد و تعداد افرادی که بتوانند از همه ی جنبه ها به مشکل نگاه کنند کم است و همین دلیل خوبی است که مدرک PBA مورد توجه قرار گرفته است. BA یا همان تحلیلگر کسب و کار در ابتدا در حوزه ی ارزیابی نیاز (Need Assessment)  و در مرحله ی بعد در طول پروژه حضور دارد.

سازمان موفق سازمانی است که در انتخاب و اجرای هم پروژه ها و هم طرح ها درست عمل کند ولی اهمیت اولی بیشتر است چون اگر اولی درست انجام نشود دومی هم چه موفق و چه ناموفق معنی ندارد.

 

نکته : بخشی از کار BA (تحلیل گر کسب و کار) از قبل پروژه شروع می شود.

 

علت عدم شناسایی درست نیازهای مشتریان در اکثر پروژه های نرم افزاری چیست؟


۱- در اکثر پروژه های نرم افزاری، واحدهای کسب و کار زبان افرادی که نرم افزار خواندند را متوجه نمی شوند و بالعکس. یک حلقه ی گم شده وجود دارد که همان تحلیگر کسب و کار است که هم به حوزه ی کسب و کار آگاهی دارد و هم می تواند آن را به زبان افراد پروژه تبدیل کند.

۲- الزامات ذینفعان به درستی شناسایی نشده است و این موضوع را من اکثر اوقات آخر پروژه میبینم. این کار بر عهده ی تحلیگر کسب و کار می باشد.

۳- فرآیند جمع آوری الزامات، قلب برنامه ریزی و سنگ بنای محدوده می باشد اگر در این قسمت کم بزارید بعدها با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

 

وظایف تحلیلگر کسب و کار چیست؟


۱-برنامه ریزی،‌ استخراج،‌ تجزیه و تحلیل و پیگیری این الزامات در طول پروژه

۲- در انتها و بعد از پایان پروژه است که ارزیابی کند پروژه به اهدافی که تعیین شده بود رسیده است یا خیر و اینکه راه حلی که گفته شده بود آیا انتظارات را برآورده کرده است.

۳- شناسایی فرصت ها، ارایه راهکارهایی برای حل مشکل، الویت بندی راهکارها و ارایه آن در قالب سند به مدیران

 

حوزه های آزمون PBA چیست؟


مدرک PBA در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و بر اساس ۵ حوزه زیر از افراد شرکت کننده آزمون گرفته می شود.

۱- Need Assessment

۲- Business Analysis Planning

۳- Requirements  Elicitation and Analysis

۴- Traceability and Monitoring

۵- Solution Evaluation

 

مدرک PBA


مدرک PBA مخفف Professional in Business Analysis می باشد که توسط مؤسسه ی PMI در حوزه ی مدیریت مطرح شد. از زمان معرفی این مدرک روند روبه رشدی یعنی  ۱۲۴۶ نفر تا آخر بهمن ۹۵ در بین مدارک دیگر PMI داشته است.

 

علت طراحی مدرک PMI-PBA چیست؟


جمع آوری الزامات اشتباه، ۳ علت اصلی و اول شکست پروژه ها می باشد. مؤسسه ی PMI تحقیقی در مجموعه “نبض تحقیقات حرفه ای” (Pulse of the Profession® research) انجام داده است که نشان می دهد تنها نصف شرکت ها برای جمع آوری مدیریت الزامات، منابع کافی اختصاص می دهند.

 

اگر با جمع آوری الزامات ذینفعان پروژه، شکل دهی خروجی های پروژه و رسیدن به نتایج مورد نظر کسب و کارتان سر و کار دارید، اخذ مدرک PMI-PBA می تواند مهارت های شما را در این زمینه آشکار کند.

 

تحلیل کسب و کار(Business analysis) در مدیریت پروژه ها تبدیل به یک امر حیاتی شده است. متخصص شدن در تحلیل کسب و کار (BA) باعث رشد و شکوفایی شما می شود و تقاضای این حرفه روز به روز در حال افزایش است.

 

طیق تحقیقاتی که وزارت کار ایالات متحده ی آمریکا انجام داده است پیش بینی می شود که شغل تحلیلگر کسب و کار تا سال ۲۰۲۲ در حدود ۱۹ درصد افزایش پیدا کند.

 

مدرک PMI-PBA برای چه افرادی مناسب می باشد؟


مدرک PMI-PBA به تمام افرادی که حداقل ۳ سال سابقه ی کار در محیط های کسب و کار و پروژه ها داشته اند و در سمت هایی که در زیر آمده است فعالیت کردند پیشنهاد می شود:

  •  مدیران پروژه ها و طرح ها
  •  کارشناسان تحلیل کسب و کار
  •  کارشناسان تیم های تخصصی مهندسی و طراحی که در تعامل با ذینفعان برای تعیین الزامات پروژه می باشند
  •  کارشناسان تحلیل سیستم و طراحی فرآیندهای سازمانی
  • مدیران کسب و کار طرح ها و سازمان ها
  • مدیران و صاحبان محصول
  • مدیران  و کارشناسان جمع آوری و تحلیل الزامات

 

برای اخذ مدرک PMI-PBA باید با چه مفاهیمی آشنا شویم؟


برای اخذ این مدرک باید دانش و تجربه ی خوبی در تحلیل کسب و کار، تعریف، جمع آوری، برنامه ریزی و مدیریت الزمات داشته باشید و همه ی این مفاهیم را خوب درک کنید. همچنین مفاهیم استاندارد PMBOK به خصوص بخش مدیریت محدوده، مدیریت تغییرات و مدیریت ذینفعان را بدانید چون در قبولی آزمون به شما کمک می کند.

 

منابع آزمون PMI-PBA چیست؟


این مدرک به دلیل جدید بودنش منابع زیادی که در دسترس باشد ندارد منابعی که برای آزمون پیشنهاد شده موارد زیر هستند:

۱- کتاب PMBOK

۲-راهنمای مدیریت الزامات از موسسه PMI

۳-راهنمای تحلیل گر کسب و کار از PMI

۴- برخی BABOK از موسسه IIBA را پیشنهاد می دهند

 

 

پیش نیازهای اخذ مدرک PMI-PBA چیست؟


۱- تمام افرادی که می خواهند این مدرک را بگیرند باید ۳۵ ساعت، آموزش در زمینه ی تحلیل کسب و کار گذرانده باشند.

۲- افرادی که مدرک لیسانس و بالاتر دارند باید ۳ سال که معادل ۴۵۰۰ ساعت است تجربه ی تحلیل گر کسب و کار در ۸ سال گذشته داشته باشند همچنین ۲۰۰۰ ساعت( که بخشی از ۴۵۰۰ ساعت تحلیل کسب و کار باشد ) تجربه ی کاری به عنوان فردی که عضو تیم پروژه بوده است داشته باشند.  افرادی که مدرک PMP و یا مدرک PGMP دارند نیازی نمی باشد ۲۰۰۰ ساعت را بگذرانند.

 

۳- افرادی که مدرک زیر لیسانس دارند باید ۵ سال که معادل ۷۵۰۰ ساعت است تجربه ی تحلیل گر کسب و کار در ۸ سال گذشته داشته باشند همچنین ۲۰۰۰ ساعت( که بخشی از ۴۵۰۰ ساعت تحلیل کسب و کار باشد ) تجربه ی کاری به عنوان فردی که عضو تیم پروژه بوده است داشته باشند.  افرادی که مدرک PMP و یا مدرک PGMP دارند نیازی نمی باشد ۲۰۰۰ ساعت را بگذرانند.

 

هزینه ی آزمون، تعداد سوالات و مدت زمان آزمون چقدر است؟


هزینه ی آزمون برای افرادی که عضو سایت PMI می باشند ۴۰۵ دلار و برای افراد غیر عضو نیز ۵۵۵ دلار است. برای قبولی در آزمون PMI-PBA باید افراد شرکت کننده به ۲۰۰ سوال پاسخ دهند و مدت زمان آزمون هم ۴ ساعت معادل ۲۴۰ دقیقه است.

 

چطور فرم درخواست برای آزمون PMI-PBA را پر کنم؟


پر کردن این فرم بسیار شبیه پر کردن مدرک PMP است و کار اصلاً سختی نیست. موردهای زیر را در سابقه ی آموزش و تجربه ی تحلیل کسب و کار بنویسید.

۱- در حدود ۵۵۰ کلمه درباره ی تجربه کار در تحلیل کسب و کار (در توضیحات بالا گفتم) بنویسید.

۲- مشخصات دوره ی آموزشی که گذراندید را بنویسید.

بعد از اینکه فرم اظهارنامه ی ارسالی شما با مشخصاتی که بالا نوشتید تایید شد می توانید در آزمون ثبت نام کنید.

 

 تعداد دارندگان این مدرک در دنیا و در ایران چقدر می باشد؟


با توجه به اینکه این مدرک جدید و پرطرفدار می باشد تعداد افرادی که این مدرک ارزشمند را در دنیا و ایران دارند به سرعت در حال افزایش می باشد. تعداد افرادی که در دنیا تا ۳۱ مارچ سال ۲۰۱۸ این مدرک را اخذ کردند ۲۲۳۷ نفر می باشد و در ایران تا کنون حدود ۱۰ نفر این مدرک را اخذ کرده اند.

 

در پست بعدی درباره ی واژه های  PDU و REP  و کاربرد آن ها صحبت خواهیم کرد.


منبع | kotobzadeh.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی