مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

زندگی یعنی آفرینش عشق ، شادی ، مهربانی |
خالق زندگی خود باشیم!

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

در قسمت های قبلی درباره ی مدارک PMP ، RMP  ، SP  ، ACP  و انواع مدارک اجایل صحبت کردم این قسمت قصد دارم درباره ی  مدرک PgMP (مدیریت طرح حرفه ای) و پیش نیازهای اخذ مدرک PgMP اطلاعات کاملی به شما ارایه کنم اگر مایلید درباره این مدرک بدانید در ادامه همراه باشید.

مدرک PgMP


مدرک PgMP یا Program Management Professionals توسط مؤسسه ی PMI ارائه می شود و مدرک مدیریت طرح حرفه ای می باشد. قبل از اینکه بیشتر درباره ی این مدرک صحبت کنم بهتر است توضیحی درباره ی تفاوت طرح با پروژه خدمت شما ارایه دهم.

طرح به دنبال منافعی می باشد که مشتریان توجه ویژه ای به آن دارند به عنوان مثال مجری یا مدیر طرح آبرسانی به شهر تهران را در نظر داشته باشید. هدف این طرح تنها ساختن سد، کانال انتقال آب و… نمی باشد بلکه به دنبال اجرای راهکارهایی است که به منافع اصلی طرح که در این طرح، آب می باشد برسد. فرقی نمی کند که با احداث یک سد به منافع خود برسد یا چند سد و کانال های انتقال و توزیع آب.

طرح ها هم بزرگتر هستند و هم از چند پروژه تشکیل شده اند تا بتوانند به منافع مشترک طرح با کمک هم برسند پس مدیران طرح با چند مدیر پروژه روبرو هستند و ابعاد کار برای مدیران طرح پیچیده و وسیع تر از مدیران پروژه می باشد.

اما پروژه ها به دنبال این می باشند که اهداف و دستاوردهایی که مشتری نیاز دارد را تولید کنند مثل سد، نیروگاه، پل، پالایشگاه و…

 

پیش نیاز های اخذ مدرک PGMP

  • با مدرک لیسانس باید ۴ سال که معادل با ۴۸ ماه و برابر با ۶۰۰۰ ساعت است تجربه ی مدیریت طرح داشته باشید همچنین باید تجربه ی مدیریت پروژه  نیز داشته باشید و هر وقت این دو شرط را داشتید برای گرفتن مدرک pgmp اقدام کنید.

 

  • اگر مدرک دیپلم یا فوق دیپلم داشته باشید باشید ۷ سال که معادل ۱۰۵۰۰ ساعت است تجربه ی مدیریت طرح داشته باشید و میزان تجربه ی مدیریت پروژه فرقی ندارد که چقدر باشد.

 

  • دانش شما بسیار مهم است. آزمون PgMP شامل ۱۷۰ سوال می باشد و ۴ ساعت که معادل ۲۴۰ دقیقه می باشد زمان دارید که سوالات را پاسخ دهید یعنی برای هر سوال حدود ۸۴ ثانیه زمان دارید. آزمون PgMP سخت تر از آزمون PMP می باشد به این دلیل که این آزمون سوالاتش سناریویی است. سوالات بین ۳ تا ۵ خط می باشد حتی ممکن است طولانی تر هم باشد. شما در ۸۴ ثانیه برای هر سوال زمان دارید تا با تمرکز عالی و سرعت خوب به سوال پاسخ دهید و در نتیجه مدرک PgMP را بگیرید.

 

برای اینکه در آزمون PgMP قبول شوید باید Standard of Program Management یا استاندارد مدیریت طرح PMI را ۳ الی ۴ بار خوب مطالعه کنید.


برای خرید نسخه ی چاپی کتاب
Standard of Program Management
با شماره یا ایمیل ذیل در ارتباط باشید.

تماس: 09369248428 ایمیل: neda.eftekhar@outlook.com

آزمون و مراحل گرفتن مدرک PgMP نسبت به سال های قبل، آسان تر شده است و این نشان دهنده ی این می باشد که مؤسسه ی PMI نسبت به اعتراضاتی که به نحوه ی آزمون شده است پاسخ مثبتی داده است. نتیجه ی آزمون بلافاصله بعد از امتحان دادن مشخص می شود.

نمره ی قبولی در آزمونPgMP به طور آشکار اعلام نشده است اما صاحب نظران به طور غیر رسمی بیان کردند که باید ۶۵ درصد از ۱۷۰ سوال را درست پاسخ دهند تا نمره قبولی را افراد شرکت کننده کسب کنند. تمام افرادی که در آزمون شرکت کرده اند چه آن هایی که قبول شدند و چه آن هایی که رد شدند معتقدند که این آزمون خیلی سخت است در هر صورت هر چه مدرک معتبرتر، اخذ آن نیز سخت تر است.

 

تکمیل اظهارنامه یا سابقه شما برای اخذ مدرک PgMP سخت تر از PMP می باشد و شما باید اطلاعات زیر را حتما پر کنید.

۱- باید ۴ سال تجربه ی مدیریت پروژه را که معادل ۶۰۰۰ ساعت می باشد در سایت ثبت کنید.

۲- باید ۴ سال تجربه ی مدیریت طرح را که معادل ۶۰۰۰ ساعت می باشد در سایت PMI.org ثبت کنید.

۳- بعد از ثبت سابقه ی مدیریت طرح که گفته شد به ازای ثبت هر طرح (که ممکن است یک طرح ۴ یا ۵ ساله باشد) باید برای حداقل ۲ پروژه از پروژه های زیر مجموعه، طرح، سابقه و اطلاعاتی مثل شروع، پایان، نام مدیر پروژه و موضوع را درج کنید این اطلاعات باید درج شود تا موسسه PMI متوجه شود که اطلاعات شما معتبر است.

۴- بعد از تکمیل مراحل قبلی، باید طرح خود را تشریح کنید. از بین ۱۰ سوال، ۵ سوال را انتخاب کنید و درباره ی یکی از طرح هایی که مدیریت کردید به سوالات پاسخ دهید. PMI از شما می خواهد که ویژگی های طرح خود را در قالب ۱۰۰۰ کاراکتر یا ۳۵۰ کلمه توضیح دهید. برای مدرک PMP تنها ۵۰۰ کاراکتر نوشته می شود. اما شما باید اینجا ۵ تا پاسخ ۱۰۰۰ کاراکتری بنویسید و این کار زمان می برد و چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ روز طول می کشد تا اطلاعات تان را جمع آوری کنید.

 

موضوعات رزومه ی ۵ پاسخ ۱۰۰۰ کاراکتری شامل :

  • ویژگی های طرح را بنویسید یعنی نام پروژه های زیرمجموعه ی طرح، هدف های کسب و کار مربوط به این طرح را ثبت کنید و همچنین بگویید که پروژه هایی که داخل طرح بیان شده است کدام یک از اهداف را برآورده می کند.
  • نحوه ی مدیریت طرح خودتان را بنویسید یعنی درباره ی نحوه ی ایجاد تیم های فرابخشی در سازمان، نحوه ی ایجاد تیم هایی با فرهنگ های مختلف،  نوع مشکلات در فرهنگ های مختلف، نحوه برخورد با این مشکلات و چگونگی حل کردن آن صحبت کنید.
  • نحوه ی اجرا شدن فرآیندهای مدیریت طرح را بنویسید یعنی درباره ی چگونگی رهبری طرح، نحوه ی جلب اعتماد ذینفعان مثل تیم طرح و نوع ترفند و ابزارهایی که برای این کار استفاده کرد توضیح دهید.
  • چطوری مدیران پروژه را انتخاب کردید یعنی توضیح می دهید که فرآیند جذب و ارتقا مدیران چگونه انجام شده است.
  • درباره ی نحوه ی برآورده کردن هدف های استراتژیک سازمان توضیح دهید.
  • درباره ی کنترل مدیریت طرح بنویسید.

 

برای اخذ مدرک PgMP  نسبت به مدارک دیگر مؤسسه ی PMI باید مراحل سخت تری را طی کنید و این نیازمند صبوری و مطالعه ی شما می باشد.

در پست بعدی درباره مدرک PfMP به طور کامل صحبت خواهم کرد.


منبع | kotobzadeh.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی