مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

زندگی یعنی آفرینش عشق ، شادی ، مهربانی |
خالق زندگی خود باشیم!

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

در قسمت قبل به طور کامل درباره ی مدرک PMP صحبت کردم و تمام چیزهایی که لازم بود بدانید را به شما گفتم. در این قسمت می خواهم به شما بگویم بعد از اینکه مدرک PMP را گرفتید چه مدرکی بگیرید، چطوری برای شرکت در آزمون مدرک RMP آماده شوید. اگر مشتاق شدید راجع به این موضوعات بیشتر بدانید پس با من در ادامه همراه باشید.

 

گام بعدی بعد از اخذ مدرک PMP چیست؟


مدرک PMP در زمینه ی مدیریت پروژه ماهیت عمومی دارد و کل حوزه ی دانش را در بر می گیرد اما مدارک دیگر، تخصصی تر هستند و در یک حوزه ی خاص تمرکز می کنند بنابراین گام بعدی به ماهیت کاری و فیلدی که مشغول به کار هستید ارتباط دارد.

اما پیشنهاد من برای گام بعدی این است که افراد مدرک RMP بگیرند. این مدرک در حوزه ی ریسک می باشد و بسیار در شرکت های مختلف به خصوص در خارج کشور طرفدار دارد.

مدرک PMI-RMP

RMP مخفف Risk Management Professional  می باشد و از دیگر مدارک موسسه PMI می باشد. کسی که این مدرک را دارد نشان می دهد که در زمینه ی مدیریت ریسک بسیار حرفه ای است. حوزه ی ریسک در مدیریت پروژه اهمیت زیادی دارد و شرکت های زیادی سعی دارند تا خود را در این زمینه تقویت کنند.

در کشور ایران وقوع حوادث مختلف نشان می دهد که توجه لازم به حوزه ی ریسک نشده است. در چند سال اخیر تعداد شرکت هایی که به سمت پیاده سازی مدیریت ریسک رفته اند زیاد شده است اما این پیاده سازی اکثراً موفقیت آمیز نبوده اند و به دلیل این می باشد که افراد متخصص مناسب هنوز در این حوزه وجود ندارند.

برخی مشاوران با دانش اولیه ای که دارند و با کمک نرم افزار اقدام به پیاده سازی مدیریت ریسک می کنند در حالی که مدیریت ریسک باید به صورت فرهنگ در سازمان باشد و نرم افزار تنها یک وسیله است که در گام های بعدی شاید استفاده شود.

از دیدگاه من بعد از PMP مدرک RMP اهمیت دارد چون هر پروژه ای نیازمند افرادی می باشد که بتوانند ریسک های پروژه را مدیریت کنند بنابراین بازار کار خوبی دارندگان این مدرک دارند.

مدرک RMP این اطمینان را می دهد که افراد دارنده این مدرک توان و دانش لازم را در زمینه ی مدیریت ریسک دارند و از این افراد می توان در پروژه های مختلف استفاده کرد.کسب مدرک RMP این اطمینان را می دهند که دارنده آن دانش لازم در زمینه مدیریت ریسک را داراست و می تواند آن را در پروژه های خود به کار ببندد.

تعداد متخصصان حوزه ی مدیریت ریسک در کل دنیا زیاد نیست به همین دلیل بازار کار خوبی دارد. تعداد دارندگان مدرک RMP در کل دنیا ۴۶۲۰ می باشد که از این تعداد حدود  ۱۰۰ نفردر ایران حضور دارند و  حدوداً ۸۸ درصد از طریق شرکت راهبران سیستم رستاک موفق شدند مدرک بگیرند و در ۳ سال گذشته ۱۰۰ درصد همه ی افرادی که در آزمون RMP قبول شدند از طریق شرکت راهبران سیستم رستاک بوده است.

آزمون تغییرات زیادی کرده است و سؤالات سخت تر از قبل شده است اما با توجه به بازخوردهای شرکت کنندگان می توانیم این ادعا را داشته باشیم که تنها مؤسسه ای هستیم که جزوه های آموزشی و آزمون های آزمایشی شبیه سازی مطابق با آخرین تغییرات مربوط بهRMP ارایه می کنیم.

 

برای آماده شدن در آزمون RMP چه کار کنید؟

پیشنهاد بنده این است که شما ابتدا برای PMP و بعد برای مدرک RMP اقدام کنید چون وقتی می خواهید برایآزمون RMP آماده شوید تنها حوزه ی ریسک را نباید مطالعه کنید بلکه باید حوزه های دیگر را نیز مطالعه کنید و ریسک در همه ی حوزه ها مثل زمان،  هزینه، محدوده و… وجود دارد.

منبعی که برای آزمون RMP در نظر گرفته شده است کتاب PMBOK و استاندارد مدیریت ریسک مؤسسه ی PMI است و در طی دوره ابتدا مروری به طور خلاصه بر PMBOK می شود و بعد استاندارد مدیریت ریسک پرداخته می شود.

در دوره ی آمادگی آزمون RMP  در ۴ روز می توانید شرکت کنید بعد وقتی که مطالعه کردید و تست هم زدید در  آزمون شبیه سازی شده نمره ی خوبی کسب کردید می توانید در آزمون RMP شرکت کنید.

نحوه ی ثبت نام در آزمون RMP مشابه آزمون PMP می باشد اما هزینه این آزمون بیشتر است و برای افرادی که عضو سایت شده اند حدود ۵۲۰ دلار است.

 

نکته خیلی مهم :
با توجه به تغییرات PMBOK و انتشار ویرایش جدید آیا آزمون RMP تغییر کرده است؟

در گذشته عموما دو ماه بعد از انتشار نسخه جدید PMBOK آزمون های SP و  RMP هم تغییر می کردند. ولی اینبار آزمونهای مذکور تغییری نکرده اند. با توجه به اینکه ویرایش جدید استاندارد های مربوط به RMP و SP در دست تهیه است. PMI فعلا تصمیمی به بروز رسانی این دو آزمون در سال ۲۰۱۸ نگرفته است و به نظر می رسد تصمیم دارد این دو آزمون را در سال ۲۰۱۹ به روز رسانی کند.

لذا شما همچنان می توانید با همان منابع قبلی نسبت به اخذ مدرک RMP و SP تا پایان سال ۲۰۱۸ اقدام کنید.

 

در پست بعدی به طور کامل درباره ی مدرک SP که یکی از مدارک در مدیریت پروژه می باشد صحبت خواهیم کرد.


منبع | kotobzadeh.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی