مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

زندگی یعنی آفرینش عشق ، شادی ، مهربانی |
خالق زندگی خود باشیم!

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

در قسمت قبل راجع به دوره های آموزشی مدیریت پروژه اشاره کردیم. در این قسمت قصد داریم به اهمیت داشتن مدرک PMP ، چه افرادی نیاز به این مدرک دارند، شرایط شرکت در آزمون PMP، نحوه ی ثبت نام و نحوه ی آمادگی در آزمون PMP بپردازیم.اگر مشتاق شدید راجع به این مدرک  در مدیریت پروژه بدانید، با ما در ادامه همراه باشید.

۱- مدرک PMP


مدرک PMP  توسط PMI صادر می شود. شاید برایتان سوال باشد که PMI چیست. PMI مؤسسه مدیریت پروژه بین المللی می باشد که در آمریکا قرار دارد و جزو مؤسسات معروف و شناخته شده در مدیریت پروژه می باشد. مدرک PMP نیز معتبرترین مدرک مدیریت پروژه است و همه ی کشورها آن را می شناسند. این مدرک جزو مدارکی است که هر کسی که در زمینه ی مدیریت پروزه کار می کند باید آن را داشته باشد. این مدرک نشان می دهد که شما در حوزه ی مدیریت پروژه بسیار حرفه ای هستید بنابراین مدرک PMP تنها مربوط به مدیران نمی باشد و هر کسی که در زمینه ی مدیریت پروژه کار می کند باید این مدرک را بگیرد.

 

اهمیت مدرک PMP

مقایسه با مدارک دانشگاهی

اگر در اینترنت جستجو کنید مشاهده می کنید که افراد بسیاری این سوال را مطرح می کنند که مدرک MBA را بگیرند یا مدرک PMP؟  باید به شما بگویم که مدرک MBA  یک مدرک آکادمیک هست که خیلی از افراد ممکن دانشگاهی که این مدرک را گرفتید نشناسند و از طرف دیگر مطالبی که در همه ی دانشگاه ها ارایه می شود یکی نباشد و همچنین مطالب ارایه شده تئوری هستند و قابل پیاده سازی نیستند اما PMP یک مدرک حرفه ای است و اگر هر جا بگویید این مدرک را دارید همه می شناسند چون مؤسسه ی بین المللی آمریکا این مدرک ارایه می کند و برای کسب این مدرک بر طبق استانداردهای مدیریت پروژه ارزیابی شده اید بنابراین  همه ی افرادی که مدرک PMP را دارند یک زبان مشترک در پروژه دارند.

 

جایگاه مدرک  PMP در کشور ایران 

طبق آمار مؤسسه ی PMI تا در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۰۰ هزار نفر مدرک PMP  در کل دنیا دارند که از این تعداد مدرک، حدود ۱۳۰۰ نفر ایرانی این مدرک را گرفته اند. تمایل افراد ایرانی که در حوزه ی مدیریت پروژه کار می کنند روز به روز بیشتر می شود به طوری که در سال گذشته حدوداً ۲۹۰ نفر این مدرک را گرفته اند و رشد ۵۰ درصدی داشته است. اکنون بسیاری از شرکت های ایرانی وقتی می خواهند یک مدیر پروژه استخدام کنند و یا اینکه یک نفر در تیم پروژه کار کند.داشتن مدرک PMP از دید آن ها شرط مهم و امتیاز محسوب می شود حتی بعضی از کارفرمایا در مناقصه  شرط قرار می دهند که مدیر پروژه باید مدرک  PMP داشته باشد.

 

جایگاه PMP برای افرادی که می خواهند مهاجرت کنند

مدرک PMP حتی در خارج کشور نیز جایگاه ویژه ای دارد و جزو محبوب ترین مدرک ها در زمینه ی مدیریت پروژه می باشد به همین دلیل افرادی که قصد مهارجرت دارند سعی می کنند این مدرک را داشته باشند و یا اینکه خود را برای داشتن این مدرک آماده کنند و این کار دو علت دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنم.

۱- بسیاری از افراد به من گفتند که در شرکت های پروژه محور داشتن مدرک PMP بسیار اهمیت دارد و امتیاز محسوب می شود. یادم هست یکی از دوستانم در کانادا درس می خواند و می گفت ۵-۴ ماه دنبال کار می گشتم اما کار پیدا نمی کردم ولی افرادی که مدرک PMP داشتند در یک یا دو ماه یه راحتی کار پیدا می کردند. یادم هست پتروناس در خارج کشور دنبال جذب نیرو بود و خیلی از افراد از ایران برای مصاحبه به آنجا رفتند و تنها کسانی توانستند از فیلتر اول رد شوند  که مدرک PMP داشتند پس داشتن مدرک PMP برای افرادی که قصد مهاجرت به خارج کشور را دارند بسیار اهمیت دارد.

 

۲-افرادی که قصد مهاجرت دارند کلاس ها را در ایران می گذرانند و بعد خارج کشور امتحان دادند چند مورد هم دیدم که سفرشان را به ایران طوری تنظیم کرده اند که بتوانند کلاس های PMBOK و آزمون PMP را شرکت کنند شاید دوست داشته باشید بدانید علت چیست؟ علت این می باشد که خارج کشور برای افرادی که می خواهند آزمون PMP شرکت کنند یک دوره ی ۵ روزه دارد که قیمت این دوره در حدودا ۱۵۰۰ دلار و یا حتی بیشتر می باشد این در حالی است که در ایران یک دوره ۸ روزه (در ویرایش جدید یک روز به زمان دوره آشنایی با PMBOK اضافه شد) و یک دوره ی ۶ روزه را سپری می کنید و با هزینه ی نصف شانس قبولی شما نیز بیشتر خواهد بود

 

چه افرادی نیاز به مدرک PMP دارند؟ 

هر کسی در پروژه ها مشغول به کار است و جایگاهی مثل مدیر پروژه، مدیر مهندسی، کارشناس کنترل پروژه،‌ کارشناس سیویل و …را دارد برای ارتقای جایگاهی که هست و همچنین برای تقویت جایگاه فعلی اش بهتر استمدرک PMP را بگیرد. بعضی از افراد فکر می کنند این مدرک تنها برای مدیران پروژه یا کارشناسان برنامه ریزی و کنترل پروژه است که باید بگم این دیدگاه اشتباه می باشد. برخی هم اشتباه فکر می کنند که مدرک PMP برای فارغ التحصیلان مهندسی صنایع لازم است می توان به جرات گفت در حدود ۲۰- ۳۰ درصد مفاهیم استاندارد را صنایعی ها خوانده اندو حدوداً ۸۰ درصد به کل اجزای پروژه ارتباط دارد. پس بخواهم کلی به شما بگم هر کسی در حوزه ی پروژه ها مشغول به کار است بهتر این مدرک را بگیرد.

بسیاری از افراد در پروژه ها به مدت طولانی مشغول به کار می باشند و تجارب زیادی نیز کسب کرده اند PMBOK نظم ذهنی به افراد می دهد و به آن ها کمک می کند پدیده هایی که در پروژه اتفاق می افتد را با عینک دیگری ببینند.

شرایط شرکت در آزمون PMP 

افرادی که  قصد دارند در آزمون شرکت کنند باید شرایط زیر را داشته باشند:

۱- سابقه کار

افراد با مدرک لیسانس و بالاتر باید ۳ سال سابقه ی کار در زمینه ی مدیریت پروژه داشته باشند. افراد با مدرک دیپلم باید ۵ سال سابقه کار در مدیریت پروژه را داشته باشند. برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که باید مدیر پروژه باشند که این مدرک را بگیرند در حالی که هر کاری مرتبط با مدیریت پروژه می کنید داشتن این مدرک لازم است و بهتر است سابقه کاری شما در زمینه های مختلف ( ۵ گروه فرآیندی PMBOK یعنی برنامه ریزی اجرایی، نظارت و کنترل و….) باشد. در کل شما عنوان پروژه ای که کار کردید و کارهایی که در آن پروزه انجام دادید را می گید.

۲- گذراندن ۳۵ ساعت دوره آموزشی

شما باید ۳۵ ساعت دوره ی آموزشی مدیریت پروژه را  بر طبق PMBOK بگذرانید لازم نیست حتماً با مؤسسات مورد تایید  PMI گذرانده شود و حتی بعد از گرفتن مدرک نیز برای تمدید نیز نیاز نیست با مؤسسات PMI مورد تایید دوره را بگذرانید. گذراندن دوره به صورت مجازی نیز کفایت می کند و اگر دوره را به صورت حضوری بگذرانید در همان دوره ی اول این شرایط را کسب خواهید کرد.

۳- تسلط به زبان انگلیسی

این شرط جزو شرایط  PMI نمی باشد اما امتحان به زبان انگلیسی می باشد برای همین باید به این زبان مسلط باشید. منظورم از زبان، زبان تخصصی نیست چون وقتی در دوره شرکت کنید تقویت می شود و زبان عمومی مهم است که قوی باشد در کل قبل از اینکه در آزمون شرکت کنید زبان انگلیسی تان را تقویت کنید. شاید برایتان سوال باشد که سطح زبانتان خوب است یا خیر؟ شما ببینید وقتی یک جمله رو خوندید و معنیش را هم زمان درک کردید و نیازی نداشتید برای ترجمه دوباره جمله رابخوانید پس سطح زبان شما خوب هست در غیر این صورت با کمبود وقت در امتحان روبرو می شوید.

 

نکته : سوالات PMI سوالاتی می باشد که شما را در موقعیت های خاص قرار می دهد و از شما می خواهد با توجه به دانش خودتان بهترین گزینه را انتخاب کنید به این سوالات Situational می گویند. تعداد سوالات این مدلی خیلی بیشتر از قبل شده است و شما برای پاسخ دادن باید مفهوم سوال را درک کنید و صرفاً حفظ کردن مفاهیم PMBOK فایده ای ندارد من دیدم افرادی که این مفاهیم را حفظ کردند و دو بار نیز امتحان دادند و قبول نشدند پس مسئله را جدی بگیرید به هر حال هزینه ای که برای آزمون می کنید کم نمی باشد.

 

چگونه برای آزمون PMP آماده شویم؟

اگر قصد دارید در آزمون شرکت کنید باید مسیری را دنبال کنید که به شما خواهم گفت. بهترین مسیر این است که در کلاس های حضوری برای آمادگی در آزمون PMP شرکت کنید یک دوره ی ۸ روزه است که افراد با مفاهیم مدیریت پروژه و استاندارد PMBOK آشنا می شوند البته در دوره هایی که درون سازمان برگزار می شود مدت این دوره ها بیشتر خواهد بود بعد از دوره ی ۸ روزه، فرجه ی یک ماهه به افراد داده می شود تا مطالبی که یاد گرفته اند را مرور کنند

سپس دوره ی ۶ روزه را می گذرانند که بخشی از مطالب این دوره، مرور مطالب دوره ی قبل است و بخش دیگر نیز مطالب جدیدی می باشد که در آزمون PMP مهم است و این مطالب جدید در دوره ی ۷ روزه گفته نشده است بعد از این دوره ی ۶ روزه شما می بایست مرور را ادامه بدهید و معمولاً موسسه ها پکیج های تست در اختیار افراد شرکت کننده قرار می دهند تا افراد با تست به تسلط برسند.

ما سر کلاس یک برنامه برای آماده کردن افراد در پایان دوره می دهیم و بر اساس آن افراد شرکت کننده پایش خواهند شد همچنین تعدادی آزمون شبیه سازی شده وجود دارد که مطابق با آخرین تغییرات آزمون PMP و بازخوردهای شرکت کنندگان دوره های قبل می باشد که افراد می توانند قبل از آزمون PMP خود را در این آزمون ها محک بزنند.

مؤسسات زیادی هستند که جزوات را به رسانی می کنند اما سؤالات را هرگز به روزرسانی نمی کنند در هر صورت دیدن سؤالات مشابه دوره های قبل کمک زیادی برای آمادگی افراد می کنند.

اگر نمرات شما بالای ۷۰ درصد باشد با اطمینان بسیار بالا در آزمون اصلی قبول خواهید شد ( این درصد گفته شده بر اساس عملکرد ما در مؤسسه ی راهبران سیستم رستاک در طول دوره های آماده سازی افراد برای آزمون می باشد )

راه دیگر هم وجود دارد  که افراد خودشون از منابع مختلف استفاده کنند و خود را آماده کنند این کار خیلی سخت است و اذیت می شوند افرادی را هم می شناسم این راه را انتخاب کردند و قبول هم شدند از چند نفری فیدبک گرفتم که گفتند خیلی اذیت شدیم پس با توجه به اینکه محدودیت زمانی و مشغله ی کاری برای افراد وجود دارد بهترین کار این می باشد که در کلاس های امادگی برای آزمون PMP شرکت کنند.

 

چگونه در آزمون PMP ثبت نام کنیم؟

این مطلبی که می خواهم بگویم برای گواهینامه های دیگر PMI نیز صدق می کند. آزمون PMP در خارج کشور بر گزار می شود و شرکت کنندگان در دبی، استانبول و ایروان آزمون می دهند. من در هر سه جا برای گرفتن مدارک مختلف امتحان دادم با اوضاع فعلی که وجود دارد بهترین جا دبی است. ارزان ترین جا استانبول و منظم ترین جا دبی است ( البته من در ایروان هم راحت بودم )

ابتدا در سایت PMI عضو شوید و هزینه ی عضویت که حدوداً ۱۳۹ دلار است را پرداخت کنید. با عضو شدن در سایت هم می توانید در آزمون PMP تخفیف بگیرید و هم از منابع سایت به طور رایگان استفاده کنید. پرداخت باید به صورت آنلاین با کارت اعتباری که خودتان یا آشنایانتان دارند باشد این طوری کار شما راحت تر است در غیر این صورت باید از مؤسساتی که در این زمینه فعالیت دارند استفاده کنید و کارمزدی هم پرداخت کنید.

 

بعد از عضویت در سایت می توانید در آزمون PMP ثبت نام کنید در مرحله ی ثبت نام باید فرمی را که شامل اطلاعات مختلف سابقه ی کاری، دوره های گذرانده شده و مدارک گرفته شده است را پر کنید و اطلاعات را در سایت ثبت کنید. در این مرحله حدودا ۱۰ درصد افراد ثبت نام کننده آدیت می شوند و PMI از افراد می خواهد تا مدارکی برای مواردی که ادعا کرده بودند ارایه دهند. بعد از تایید اطلاعات باید هزینه را پرداخت کنید .

در سال قبل PMI سخت گیری زیاد کرده است و چند نفر که موارد را درست تکمیل نکرده بودند نپذیرفته بود و این دوستان باید بعد از یک بازه زمانی مجددا اقدام کنند که خب شرایط رو سخت می کند. پیشنهاد می کنم حتی اگر کارت اعتباری دارید از افراد دیگر مشورت بگیرید.

هزینه ی ثبت نام در آزمون PMP برای افراد عضو سایت ۴۰۵ دلار و برای افرادی که عضو سایت نیستند ۵۵۵ دلار می باشد. بعد از اینکه پرداخت و ثبت نام انجام شد آزمونتان را از سایت  Prometric که آزمون های برگزار می کند برنامه ریزی کنید. آزمون تقریباً هر روز برگزار می شود و به صورت شخصی برنامه ریزی می شود.

پیشنهاد می کنم قبل از روز آزمون حتماً محل آزمون را از نزدیک ببینید این کار کمک می کند تا استرس شما کم شود. یکی از مواردی که باعث موفقیت در آزمون PMP می شود مدیریت استرس می باشد.

نکته : پیشنهاد می کنم بعد از اینکه کلاس آمادگی آزمون PMP رفتید برنامه ریزی کنید تا حداکثر  ۲ ماه بعد آزمون اصلی را بدهید هر چقدر این مدت بیشتر شود احتمال اینکه افراد موفق بشوند کم می شود. خودم برای هر آزمون بلیط و هتل را رزرو می کردم بعد خودم را برای آزمون آماده می کردم این کار باعث می شد محدود شوم.

 

 

2-مدرک CAPM


CAPM مخفف Certified Associate in Project Management می باشد و به آن دانشیار خبره در مدیریت پروژه می گویند. بعد از مدرک PMP، افراد زیادی مدرک CAPM را  از مؤسسه ی PMI دارند البته یک سطح از مدرک PMPپایین تر است. اگر قرار باشد تنها یک مدرک مدیریت پروژه بگیرید بهتر است تمام انرژی تان را بگذارید تا مدرک PMP را بگیرید. افراد زیادی تمایل به گرفتن مدرک CAPM را ندارند در ایران ۲-۳ نفر این مدرک را دارند. منبعآزمون CAPM هم PMBOK است.

 

در پست بعدی  در مورد مدرک RMP به طور مفصل خواهمیم پرداخت.


منبع | kotobzadeh.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی