مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

زندگی یعنی آفرینش عشق ، شادی ، مهربانی |
خالق زندگی خود باشیم!

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

یکی ازمواردی که در کلاس های مختلف خیلی ها از من می پرسند راجع به مدرک های مختلف مدیریت پروژه است و این که چه مدرک مدیریت پروژه ایی برای من مناسب است به همین دلیل تصمیم گرفتم به طور جامع در چندین قسمت به بررسی همین موضوع بپردازم.

اکثر افرادی که در بخش های مختلف و در پروژه های مختلف مشغول به کار هستند، در زمینه ی مدارک مدیریت پروژه اطلاعات کافی و مناسبی ندارند و علی رغم وجود مطالب مختلف در اینترنت به نظر می رسد نبود اطلاعات متمرکز به این مسئله دامن می زند به همین دلیل قصد دارم در قسمت های مختلف به مزایا و معایب هر مدرک، میزان اعتبار و همچنین نحوه آماده سازی برای اخذ آن مدرک بپردازم.سعی دارم فارغ از بعد تبلیغاتی، صرفاً مواردی را که فکر می کنم دغدغه افراد بسیاری است را پاسخ دهم.

۱-مقدمه



این که چه مدرکی برای من مناسب است؟ سوالی است که ذهن خیلی از افراد این حوزه را در گیر کرده است حتی خود من زمانی که اول این راه بودم خیلی دنبال مطالبی در این زمینه جستجو کردم.

مدارک حرفه ای مختلفی در زمینه مدیریت پروژه وجود دارد و هر کدام اعتبار و مزایای خود را دارد و واقعیت این است که انتخاب این که چه دوره ای را بگذرانم و یا چه مدرک حرفه ای در زمینه مدیریت پروژه اخذ کنم به عوامل مختلفی بستگی دارد که می توان در سوالهای زیر آنها را جستجو کرد.

۱-می خواهم در زمینه مدیریت پروژه دانش کسب کنم چه مدرک مدیریت پروژه ای را بگیرم؟
۲-می خواهم مهاجرت کنم چه مدرک مدیریت پروژه ای برای من مناسب است؟
۳-می خواهم در شرکت پیشرفت کنم چه مدرک مدیریت پروژه ای برای من مناسب است؟
۴-من مدرک PMP دارم، برای گام بعدی چه مدرک مدیریت پروژه دیگری مناسب است؟
۵-دوست دارم در زمینه مدیریت پروژه مدرک حرفه ای بگیرم ولی سطح زبانم خوب نیست.
و …

در ادامه سعی دارم به بررسی انواع مدارک مدیریت پروژه بپردازم ولی قبل از آن امروز می خواهم یک سوال را که تعداد زیادی از من می پرسند  پاسخ دهم.

 من تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده ام، چه مدرکی برای من مناسب است؟

واقعیت این است که من توصیه نمی کنم بعد از اتمام دانشگاه و بدون کسب هیچ تجربه کاری به سراغ مدرک مدیریت پروژه برویم. خیلی ها دلیل این رویکرد خود را قوی کردن رزومه به منظور دستیابی به شغل مناسب تر و یا حقوق و مزایای بالاتر عنوان می کنند.
ولی از نظر من و بر اساس مشاهدات عینی و تجارب چند سال گذشته،‌اخذ هر کدام از مدرک مدیریت پروژه به جای داشتن تاثیر مثبت در رزومه، بیشتر تاثیر منفی دارد.

 

  • اولاً برای اخذ برخی مدارک مدیریت پروژه، نیازمند داشتن تجربه کاری می باشید که در روزهای آینده راجع به آن صحبت خواهم کرد؛ بنابراین برخی از مدارک مدیریت پروژه بدون تجربه کاری قابل اخذ نمی باشند.

 

  •   دوماً اینکه اقدام به اخذ برخی دیگر از مدارک مدیریت پروژه که نیازمند سابقه کاری نمی باشند و قرار دادن آن در رزومه کاری، حس خوبی به سازمانی که می خواهد شما را به عنوان یک کارشناس استخدام کند نمی دهد؛ زیرا در کنار مدرکتان هیچ تجربه ای نمی بیند. اصولاً در زمینه مدیریت پروژه، دانش و تجربه با هم در آمیخته است و وقتی مدرک می تواند اعتبار لازم در رزومه شما ایجاد کند که تجربه متناسب داشته باشید.

 

  •  سوماً این مدرک ممکن است توقع شما را از جایگاه شغلی مورد انتظارتان بالا ببرد و پیدا کردن کار مناسب را برای شما سخت کند در صورتی که مهم این است که در یک پروژه مناسب، تجربه کاری کسب کنید و این تجربه بسیار ارزشمند است.

 

پس توصیه اول من این است که در طول دو-سه سال اول دور گرفتن مدارک حرفه ای را خط بکشید و سعی کنید بیاموزید و تجربه کسب کنید اما این به آن معنی نیست که دوره های آموزشی را کنار بگذارید. اتفاقا گذراندن دوره های آموزشی در این بازه می تواند بسیار مفید باشد. بر حسب فیلد کاری دوره های بسیاری می تواند به شما کمک کند.

 

 ۱- گذراندن دوره PMBOK:  گذراندن این دوره چندین حسن برای این سری از دوستان دارد اول اینکه با مفاهیم پایه ای مدیریت پروژه آن هم در محیط صنعت آشنا می شوند. دوم اینکه در این دوره ها افرادی از صنایع مختلف شرکت می کنند که نه تنها تجارب آنها برای شما مفید است بلکه کمتر پیش می آید که محیط مشابه را تجربه کنید و نهایتاً اینکه حضور این افراد از شرکت ها و بخش های مختلف قطعاً می تواند فرصتهای کاری خوبی را در حین آشنایی با آنها برای شما به همراه داشته باشد.

۲- گذراندن دوره های نرم افزاری پایه: دیگر الان دانستن اکسل و یا نرم افزارهای آفیس(پایه)‌ یکی از واجبات است. مخصوصاً با توجه به قابلیتهای متنوعی که در اکسل وجود دارد به نظر من تقویت این امر بسیار می تواند در پیشرفت شما و جایگاه کاریتان مهم باشد.

 ۳- نرم افزارهای مدیریت پروژه: دانستن نرم افزارهای زمانبندی مثل پریماورا و ام اس پی برای دوستانی که در زمینه کنترل پروژه کار می کنند می تواند نقطه مثبت دیگری در رزومه کاریشان باشد.

 ۴- آشنایی با روشهای اجایل : با توجه به استفاده روز افزون از روش های اجایل، آشنایی با این متدها نیز می تواند بسیار مفید باشد.

 

ما در این قسمت گفتیم که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه هم زمان با تجربه در دنیای واقعی، گذروندن دوره ی آموزشی PMBOK، دوره های نرم افزاری مثل اکسل و آفیس، پریماورا، ام اس پی و آشنایی با روش های اجایل بسیار بسیار برای شما مفید است. در پست های آینده به ادامه ی این موضوع خواهیم پرداخت.


منبع | kotobzadeh.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی