مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

زندگی یعنی آفرینش عشق ، شادی ، مهربانی |
خالق زندگی خود باشیم!

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

ارزش گواهینامه های انجمن مدیریت پروژه آمریکا (PMI).مؤسسه مدیریت پروژه (PMI) به طور منظم ارزش گواهینامه های حرفه ای خود را مورد بررسی و بازبینی قرار می دهد. قدیمی ترین و در عین حال پر طرفدارترین این گواهینامه های حرفه ای، مدرک PMP (متخصص مدیریت پروژه) می باشد که می تواند به عنوان نمونه ای بارز از میان گواهینامه های مذکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در این نوشتار که برگرفته از PMI Today جولای 2013 می باشد. اطلاعات و دانستنی های جالب و قابل توجهی را با هم مرور خواهیم نمود و در نهایت به این پرسش، پاسخ خواهیم داد که آیا گواهینامه های حرفه ای PMI ارزشمند می باشند یا خیر؟ در حال حاضر بر اساس آخرین گزارش ارائه شده توسط PMI در ماهنامه PMI Today ،دارندگاه مدرک حرفه ای تا تاریخ 30 جون 2016 به تصویر ذیل قابل رویت می باشد. لازم به ذکر است در ایران در سال شمسی گذشته (1394) بیش از 286 نفر مدرک PMP را اخذ کردند که نسب به سال 1393 رشد 50% داشته است.در حاضر  حاضر (6 شهریور 1395) دارندگان مدرک  OPM3  در ایران یک نفر، دارندگان مدرک PfMP در ایران سه نفر ، دارندگان مدرک PgMP در ایران شش نفر، دارندگان مدرک PMP  در ایران نهصد نفر، می باشند. (برای مشاهده اطلاعات دارندگان این مدرک می توانید به وب سایت PMI بخش PMI Online Credential Registry مراجعه کنید.)

 

آزمون PMP

مطالعه و پژوهش بر روی اعضای PMI در سال 2012 نشان داد که نیمی از دارندگان مدرک PMP اعتقاد دارند که این گواهینامه اثر بسزایی بر عملکرد حرفه ای و شغلی آنان داشته است، هرچند که به هر حال تمامی دارندگان این مدرک که زمان و انرژی خود را صرف اخذ آن نموده اند، به نوعی به تأثیر آن اعتقاد داشته اند. پژوهش جدیدی تحت عنوان PMI Salary Survey نشان می دهد که در تمامی کشور های جهان، دارندگان مدرک PMP در آمد بیشتری از افراد فاقد این گواهینامه داشته و میانگین حقوق ماهیانه دارندگان این مدرک حدود 20 درصد بیشتر از سایر افراد در همان موقعیت های شغلی بوده است. بازه تجربه شغلی افراد مطالعه شده بین 3 تا 15 سال بوده است. یعنی پیش از زمانی که تجربه افراد به میزان مطلوبی از نظر کارفررمایان برسد؛ مدرک PMP توانسته در آمد بیشتری را برای افرادی کم سابقه ایجاد نماید.
آمار انجمن مدیریت پروژه از دارندگان مدارک حرفه ای می 2013

آزمون PMP

اما آیا مدارک حرفه ای PMI تمایزی نسبت به سایر مدارک قابل کسب در حوزه مدیریت پروژه دارد؟


باید توجه داشت که مدارک حرفه ای PMI توسط دست اندرکاران عملی مدیریت پروژه (نه افراد صرفاً آکادمیک) و برای افرادی که می خواهند در عمل وارد دنیای مدیریت پروژه شوند طراحی شده اند. از این رو این مدارک شاخص هایی حقیقی برای ارزیابی تجربه عملی (و نه آکادمیک یا دانشگاهی) فرد به شمار می آیند. به علاوه مدرکی مانند PMP یکی از معدود مدارک حرفه ای مدیریت پروژه در دنیا می باشد که بر اساس استانداردهای جهانی گواهینامه های حرفه ای (استاندارد ISO 17024) طراحی و توسعه داده شده است و شاخص معتبرتری نسبت به سایر مدارک حرفه ای مشابه به شمار می آید. همچنین مدارک PMI به پشتوانه بزرگترین سازمان حرفه ای جهان (موسسه مدیریت پروژه آمریکا) اعطا می شوند و مدارکی یکبار مصرف به شمار نمی آیند چرا که باید تحت فرآیندی ساختار یافته مستمراً بروز و تمدید گردند.

نکته بسیار مهمی که نباید از آن غافل شد آن است که مدرکی مانند PMP (در کنار RMP، PgMP و SP) بر اساس آزمونی اعطا می شوند که صرفاً بر دانش تمرکز نداشته و از طریق پرسش های تحلیلی و سناریو های فرضی، توانمندی داوطلبین در مقابله و رویایی با چالش های دنیای واقعی مدیریت پروژه را ارزیابی می نماید.



پیشنهاد می کنم مقاله چرا باید مدرک PMP بگیرم؟ را حتما بخوانید.



لازم بذکر است که در کنار ارزش های فوق الذکر، اخذ مدرکی مانند PMP راه شما را برای فعالیت حرفه ای و اشتغال در پروژه های سایر کشور ها هموار می سازد. بدون توجه به زبان، ملیت، نژاد و فرهنگ، دارندگان مدرک PMP در سراسر جهان بر اساس زبان، اصول اخلاقی و دانش تجربی مشترکی سخن گفته و رفتار می نمایند. PMP محدود به مرزهای آمریکا، اروپا یا استرالیا نیست و با اخذ این مدرک می توان به یک مدیر پروژه بین المللی تبدیل شد که امروز در آسیای شرقی و فردا در آفریقای جنوبی مشغول به کار و کسب در آمد است.

علاوه بر این زمانیکه مدرک حرفه ای خود را کسب می نمایید، آغاز داستان است چرا که باید به طور مداوم برنامه های بهبود مستمر و توسعه تجربه ودانش خود را از طریق آموزش دادن، آموزش دیدن، مربیگری، مقاله نویسی و سخنرانی دنبال نمایید و واحد های توسعه حرفه ای (PDU) خود را ثبت کنید.

در نقطه مقابل سازمان ها نیز از بکار گیری دارندگان مدارک حرفه ای نفع بیشتری خواهند برد چرا که با وجود چنین مدارکی ریسک استخدام از طریق رزومه های ساختگی و غلو شده را به حداقل می رساند، هزینه های آموزش رسمی و غیر رسمی کمتری توسط سازمان پرداخت خواهند شد، از توسعه و بروز شدن دانش استخدام شوندگان اطمینان حاصل می گردد و شانس مواجهه با چالش های اخلاقی و تصمیمات غیر حرفه ای به حداقل ممکن خواهد رسید.

در پایان لازم بذکر است که نه تنها PMI از دارندگان مدارک می خواهد که با اخذ PDU خود را بروز نمایند، بلکه خود را نیز ملزم به بروزرسانی مدارک حرفه ای مذکور نموده است. پایه و ریشه هر مدرک حرفه ای در مطالعه ای به نام RDS یا Role Delineation Study قرار گرفته است که فعالیت هایی که دارنده آن مدرک باید به بهترین نحو اجرا نماید را مشخص می نماید. مطالعه مذکور که هر سه تا پنج سال توسط PMI تکرار می گردد و توسط خبره ترین متخصصان آن حوزه انجام می گردد، مشخصات و پرسش های هر آزمونی را در انطباق با توانمندی های الزامی دارنده مدرک مربوطه بروز و بهینه می نماید. بواسطه RDS و بر اساس روش های آماری و بازخوردهای ادواری، پرسش های آزمون با هدف اطمینان از اثر بخشی و روایی بودن مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی اتخاذ می گردند.


منبع | علی فروزش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی