مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

زندگی یعنی آفرینش عشق ، شادی ، مهربانی |
خالق زندگی خود باشیم!

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
مدرک PMP و آزمون PMP امروزه همه افراد در هر شغل و حرفه ای که مشغول به کارند،به دنبال اخذ مدرک بین المللی آن هستند. در زمینه مدیریت پروژه معروفترین و معتبرترین آنها PMP است. PMP  که مخفف Project Management Professional است گواهینامه ای است که موسسه مدیریت پروژه (PMI)آمریکا آن را اعطا می نمایم .آزمون این مدرک توسط موسسه Prometric در سراسر جهان برگزار می گردد و متاسفانه در ایران شعبه ندارد و لذا داوطلبین محترم می بایست برای آزمون به خارج از ایران سفر کنند (نزدیکترین مرکز آزمون در دبی، استانبول ، آنکارا و ایروان قراردارد.). این آزمون تقریبا همه روزه و در دو نوبت صبح و عصر برگزار می گردد . برای آمادگی آزمون PMP، لازم است که علاوه بر مطالعه منابع آزمون و...، درباره این آزمون اطلاعات بیشتری کسب نمایید.


۱- مطالعه و تسلط بر یکی از مهم‌ترین راهنماها و استانداردهای مدیریت پروژه

راهنمای PMBOK موسسه PMI بدون شک یکی از معتبرترین و فراگیرترین راهنماهای مدیریت پروژه در جهان است. در شرایط عادی اگر آزمونی وجود نداشت، حداقل خود من اراده‎‌ای بر مطالعه و تسلط کامل بر این راهنمای حجیم و بزرگ نداشتم، اما هنگامی که تصمیم می‌گیرید مدرک PMP را اخذ کنید، شما مجبور می‌شوید که این راهنما را عمیقن مطالعه کنید و از آن مهم‌تر مفاهیم آن را عمیقاً متوجه شوید. 

۲- ارتقای دانش و رزومه شخصی برای پیشرفت در کار و زندگی

تقریباً در اکثر دنیا یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد تمایل به گرفتن مدارک حرفه‌ای از جمله مدرک PMP دارند، ارتقای رزومه شخصی با هدف پیشرفت در مسیر شغلی خودشان است. بنابراین این دلیل هم می‌تواند انگیزه مهمی برای شما ایجاد کند که در این راه به صرف هزینه و زمان بپردازید.

۳- منظم شدن و سازماندهی آموخته‌های مدیریت پروژه در ذهن

همه ما که درگیر پروژه‌ها هستیم، ناخودآگاه در سالیان اشتغال‌مان در پروژه‌ها با مفاهیم مدیریت پروژه برخورد می‌کنیم و با آن‌ها آشنا می‌شویم و آن‌ها را به کار می‌گیریم، اما هنگامی که شما به منظور اخذ مدرک PMP راهنمای PMBOK را مطالعه می‌کنید، این یافته‌ها و آموخته‌ها به صورت منظم و سازماندهی شده در ذهن شما قرار می‌گیرد و شاید در راه اخذ این مدرک هم به برخی باورهای غلط خود در زمینه علم مدیریت پروژه پی ببریم. به شخصه مدیران پروژه‌ای را سراغ داشتم که دیدگاه و عملکردشان بعد از اخذ مدرک PMP بسیار متفاوت از قبل بوده است.

۴- به کارگیری رهنمودهای PMBOK در سازمان و پروژه‌هایی که در آن مشغول هستم

شما به یک عنوان حرفه‌ای همواره باید سعی کنید بهترین خدماتی که در توانتان است را به سازمان یا پروژه‌ای که در آن مشغول هستید ارائه کنید، این مهم‌ترین اصل حرفه‌ای بودن است. حال با یادگیری و تسلط عمیق بر مفاهیم و حوزه‌های دانش مدیریت پروژه، می‌توانید آموخته‌های خود را پس از اخذ این مدرک در سازمان و پروژه خود به کار گیرید و باعث پیشرفت خودتان و سازمانتان شوید. جالب است بدانید بعضی از مباحثی که در راه اخذ مدرک PMP خواهید آموخت، حتی در زندگی شخصی و اجتماعی و خانوادگی خارج از محل کارتان هم تأثیر مثبت خواهد داشت.

۵- افزایش اعتبار روز به روز مدرک PMP

هر روز که می‌گذرد به اعتبار مدرک PMP روز به روز افزوده می‌شود. در حال حاضر بیش از هفتصد هزار نفر در دنیا این مدرک را اخذ کرده‌اند و در کشور خودمان ایران تاکنون بیش از هزار نفر موفق به اخذ مدرک PMP شده‌اند. در حال حاضر سازمان‌های پیشرویی هستند که با صرف هزینه، نیروهای خود را به دوره‌های آموزش PMBOK می‌فرستند و از تعداد افراد شاغل در شرکت‌شان که مدرک PMP دارند در رزومه‌ها و کاتالوگ‌های خود یاد می‌کنند. حتی اخیراً دیده شده که در بعضی از قراردادهای پروژه‌ها، کارفرمایان ذکر کرده‌اند که مدیر پروژه و برخی از کارشناسان کلیدی پروژه باید مدرک PMP داشته باشند.


  • خارج از مباحث فوق اگر شما تمایل به همکاری با شرکت‌های بین‌المللی غیر ایرانی دارید و یا حتی تمایل به مهاجرت به خارج از کشور دارید، مدرک PMP یک گواهینامه معتبر است که نشان می‌دهد شما حداقل‌های این زبان مشترک پذیرفته شده جهانی را بلد هستید. همانند مدارک بین‌المللی شرکت مایکروسافت یا مدارک زبان مثل تافل و آیلتس.
  • بر خلاف گواهینامه‌های دیگر که بر جغرافیا یا حوزه خاص متمرکز هستند، PMP واقعا جهانی است. به عنوان یک PMP، شما می‌توانید در تقریبا هر صنعت، با هر متدولوژی و در هر مکانی کار کنید.PMP همچنین می‌تواند مزایای قابل توجهی را در مورد حقوق و دستمزد ارائه دهد. در میان پاسخ دهندگان به نظرسنجی حقوق نیروی کار که توسط PMI انجام شد، افرادی که دارای گواهینامه PMP هستند به نسبت حقوق بالاتری (به طور متوسط ۲۰٪ بالاتر) از افراد بدون گواهینامه PMP دریافت می‌کنند.


دولت‌ها، اقتصادها، کشورها و کارفرمایان نیز از مدرک PMP سود می‌برند. هرچه مدیران پروژه و فعالین پروژه کشوری به تعداد بیشتری مدرک PMP داشته باشند، پروژه‌های بیشتری در چارچوب زمان و بودجه مقرر و با برآورده کردن اهداف اولیه پروژه به اتمام می‌رسند.

داشتن مدرک PMP نشان می‌دهد که شما بر اساس یک راهنمای جهانی صحبت می‌کنید و زبان جهانی مدیریت پروژه را درک می‌کنید و شما را به یک شبکه جهانی متخصص در سراسر جهان متصل می‌کند.

منبع: احمد شریفی زمیدانی | PMP , علی فروزش | PMP

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی