مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

مدیریت پروژه

وبلاگ شخصی ندا افتخار | طراح، مدیر پروژه

زندگی یعنی آفرینش عشق ، شادی ، مهربانی |
خالق زندگی خود باشیم!

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

در قسمت های قبلی درباره ی مدارک PMP، RMP، SP صحبت کردم این قسمت قصد دارم درباره ی  مدرک  ACP اطلاعات کاملی به شما ارایه کنم اگر مایلید درباره این مدرک بدانید در ادامه همراه باشید.

 مدرک PMI-ACP


PMI-ACP مخفف Agile Certified Practitioner است و فردی که این مدرک را دارد  متخصص در زمینه ی پروژه های اجایل می باشد. در سال های اخیر بعد از مدرک PMP، مدرک PMI-ACP جزو مدرک پرطرفدار مؤسسه ی PMI است و چند سالی است که به مدارک PMI اضافه شده است. بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی موسسه PMI تا کنون ۲۱۷۹۵ نفر مدرک PMI-ACP را اخذ کرده اند و مدرک PMI-ACP در رتبه ی ۳ مدارک مؤسسه ی PMI می باشد.

در سال ۲۰۰۱ تفکر اجایل توسط ۱۷ نفر از کارشناسان نرم افزار طی بیانیه ی چابک مطرح گردید. مفهوم مدیریت پروژه های اجایل به عنوان یک الگوی موفق در کل دنیا استفاده می شود. در ابتدا تمرکز رویکرد اجایل بر پروژه های نرم افزاری بود بعد از آن روش ها و تکنیک های اجایل کم کم در پروژه ها به کار رفت.

در زمینه اجایل روش های مختلفی وجود دارند که برخی قدیمی تر و برخی جدید تر هستند. تعدادی از این متدها از جمله : Crystal DSDM Atern،‌ XP و  معروفترین چهارچوب اسکرام (Scrum) است.

مؤسسه ی PMI برای مباحث اجایل، استاندارد جداگانه ای ندارد و آزمون ACP از کل چهارچوب و متدها گرفته می شود و افراد باید به کل متدها و تکنیکهایی که در هر متد استفاده می شود تسلط لازم را داشته باشند به همین دلیل امتحان سختی است. البته حسنی هم دارد و این است که بسیاری از تکنیک ها در متدهای مختلف مشترک است. لازم است که با پروژه های اجایل آشنایی داشته باشید و در محیط های اجایل کار کرده باشید و این جزو شرایط آزمون ACP است.

البته سال گذشته از سوی PMI یک Practice Guide برای اجایل منتشر شد که به نظر آغاز راهی است برای اینکه موسسه PMI یک استاندارد جامع در این زمینه منتشر کند. ولی همانگونه که گفتم صرفا یک آغاز است و راه زیادی برای این داستان همچنان باقی است.

در این راهنما موارد خوبی عنوان شده که می توان از آن برای استفاده از اجایل در پروژه های غیر نرم افزاری کمک گرفت.

نکته دیگر هم که در این راهنما خیلی قابل توجه است مکانیزمی است به منظور بررسی اینکه آیا پروژه ما قابلیت اداره با متد اجایل را دارد یا خیر. خیلی از مواقع اتفاق افتاده که به صرف اینکه پروژه نرم افزاری است از متد اسکرام برای مدیریت آن استفاده می شود. حال اینکه اصلا پروژه الامانهای لازم برای مدیریت به وسیله این متد را ندارد.

برای آمادگی در آزمون ACP، مؤسسه ی PMI منابع مختلفی را مطرح کرده است که حدوداً ۷-۸ کتاب می باشد و منابع زیاد، کار را برای آمادگی در آزمون ACP سخت می کند. منابع یکپارچه ی کمی در زمینه ی اجایل وجود دارد اما منابع خوبی هم وجود دارد که می توان از آن ها برای امادگی در آزمون ACP استفاده کرد.

 

  • اگر در پروژه های نرم افزاری مشغول به کار هستید پیشنهاد می کنم مدرک ACP را بگیرید. در زمینه ی اجایل و اسکرام مدارک مختلفی وجود دارد ولی با اعتباری که مؤسسه ی PMI داردمدرک ACP جای خودش را بین سایر مدارک باز کرده است.

  • اگر در پروژه های غیر نرم افزاری مشغول به کار هستید و پروژه های شما با تغییر و ابهامات زیادی روبرو است و یا اینکه بخشی از کل پروژه به صورت تدریجی قابل استفاده است می توانید از تکنیک های اجایل برای مدیریت پروژه خود استفاده کنید. یک نمونه از این پروژه ها می شود به پروژه های حفاری چاه اشاره کرد.

  • شاید همه ی پروژه ها را نتوان با اجایل مدیریت کرد اما اجایل تکنیک های خوبی دارد که در پروژه های مختلف می توان از آن ها استفاده کرد. به افراد پیشنهاد می کنم ابتدا یک دوره ی آشنایی با اجایل و اسکرام بگذرانند چون به آن ها کمک می کند تا تصمیم بگیرند برای مدرک ACP اقدام کنند.

 

شرایط شرکت در آزمون ACP


برای شرکت در آزمون ACP، حداقل باید مدرک دیپلم را داشته باشید، حدود ۲۰۰۰ ساعت در ۵ سال اخیر تجربه ی کار در پروژه را داشته باشید، باید در ۳ سال اخیر ۱۵۰۰ ساعت تجربه ی کار یا حضور در تیم های پروژه که با متد اجایل کار می کنند را داشته باشید و یک دوره ی آموزشی حداقل ۲۱ ساعته با موضوع مدیریت پروژه اجایل را گذرانده باشید. اگر مدرک PMP را داشته باشید نیازی نیست ۲۰۰۰ ساعت تجربه ی کاری را گذرانده باشید.

 

در پست بعدی درباره ی مدارک دیگر صحبت خواهد شد.


منبع | kotobzadeh.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی